مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22276 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

براي نزديكي و انس به نماز، چه بايد كرد؟
براي نزديكي به نماز و انس با آن راهكارهاي زيرا را دقيق عمل كنيد: 1. باور كردن اهميت نماز: بايد يك مطالعه ي مستمري را درباره ي اهميت نماز پيش بگيريد و كتاب هاي مختلفي را كه در اين باره نگاشته شده پيوسته مطالعه كنيد تا با تكرار اين مطالعه به اهميت نماز برسيد و از اعتقاد صرف به باور و ايمان دست يابيد. مثل كتب زير سفارش مي شود: الف. «اسرار الصلوة» اثر ميرزا جواد ملكي تبريزي. ب. «پرواز در ملكوت يا اسرار الصلوة»، اثر امام خميني(ره). البته اگر شروع مطالعات با كتاب هاي آقاي محسن قرائتي در باب نماز باشد بهتر است. 2. باور كردن عتاب تارك نماز: وعيد و عذاب هاي الهي درباره ي تارك نماز هميشه بايد مدّ نظر باشد تا انسان به خود بباوراند كه چنين عذاب هايي واقعاً وجود دارد كتاب هايي مثل «گناهان كبيره» اثر شهيد دستغيب در اين باره مفيد است. 3. تفكر در مرگ روزي نيم ساعت در زود گذشتن دوران زندگي خود، خاطرات تلخ و شيرين و خلاصه انتهاي عمر و ورود به عالم قبر و قيامت و رسيدن عذاب هاي الهي و سرافكندگي و روسياهي و... اين فكر بايد در مكاني خلوت باشد تا دل شما متأثر گردد و تا تحريك براي نماز و هر توشه اخروي گرديد. اگر اين تفكر اثر خود را بخشيد هفته اي نيم ساعت كفايت مي كند. 4. گزيدن دوستان نماز دوست و گريز از دشمنان بي نماز به ظاهر دوست: اثر همنشين بر كسي پوشيده نيست. 5. پرهيز از گناه: گناه دل انسان را سياه مي كند و او را نسبت به اعمال عبادي كم رغبت و گاهي بي رغبت مي كند. 6. انس با محيطهاي معنوي: مساجد و كلاً محافل نشاط بخش معنوي، دل را به سمت عبادت و نماز مي كشاند. حتي شنيدن و ديدن مثل دعاي ندبه و كميل به وسيله ي صدا و سيما مفيد و روح بخش هستند. 7. استقامت و پافشاري عملي بر نماز در محيطهاي ملامت گر نماز: نماز را به هيچ قيمتي ترك نكنيد هر چند در محيط و موقعيتي قرار گيريد كه ديگران شما را سرزنش كنند. 8. پرهيز از نمازهاي طولاني تحميلي: نماز واجب را خلاصه بخوانيد. فقط هر وقت قلب شما به طولاني كردن نماز اقبال و تمايل نشان داد به همان اندازه نماز را طولاني كنيد. 9. انجام مستحبات نشاطآور: در بين مستحبات چه نماز، چه ذكر چه دعا آن را كه بيش از همه به شما حال خوش و لذّت روحي مي بخشد، انتخاب كرده و بيشتر انجام دهيد. 10. دعا و توسل: رغبت به نماز را هم با دعا و توسل به ائمه معصومين(ع) از خداوند تعالي بخواهيد. 11. عزم جزم: تصميم جدي بگيريد كه هيچ گاه نماز را ترك نكنيد و اگر احياناً به خاطر عذر شرعي مثل فراموشي ترك شد حتماً قضاي آن را به جا آوريد. 12. مطالعه احوال علما: شرح حال بزرگان را دانستن و مطالعه كردن بسيار مفيد است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: گلشن ابرار، جمعي از پژوهشگران حوزه علميه قم مفاخر اسلام، آقاي علي دواني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.